10 grunner til hvorfor du alltid bør annonsere på din egen merkevare i Google

10 grunner til hvorfor du alltid bør annonsere på din egen merkevare i Google

Annonsering på egen merkevare i Google er et tema som ofte diskuteres når det kommer til strategiske beslutninger i Google søk. Hvorfor skal vi bruke penger på søkere som uansett kommer til å trykke på et gratis organisk treff? Denne tilsynelatende unødig bruken av annonsekroner, har allikevel blitt en ”best practice” for flere byråer og brukes av noen av de største merkevarene i Norge. Noen forbinder brand-annonsering med ”juks”, hvor resultatene av annonseringen overrapporteres fra byråene og annonsørene har ofte ingen gode forklaringer på hvorfor de faktisk gjør dette.

Her er 10 grunner til hvorfor jeg mener du alltid bør annonsere på merkevaren din:

1.   Annonsebudskapet kan tilpasses

I Google betalt søk kan vi skreddersy annonsetekstene akkurat slik vi vil, samtidig som alle budskap kan A/B-testes. Jeg har gjennomført flere tester og faktumet er at en godt skrevet betalt annonse, gir mye bedre resultater enn et organisk treff. Dette kommer av opplevelsen og ”mindsettet” søkerne har, etter å bli eksponert for et mer relevant budskap.

Vi kan teste dette på følgende måte:

Vi setter opp en annonse med et nærmest identisk budskap som det organiske treffet (som vist under). I dette tilfellet: ”RED Performance – Vi skaper vekst på nett”

Vi kan nå sette opp en ny annonse med de samme forutsetningene, men med et annet budskap. Dette kan være en annonse hvor vi fremhever produktfordeler, eller kjøpsutløsende handlinger.

Ved å sette opp flere varianter av disse annonsene, kan vi finne ut hva som engasjerer søkerne mest. Hvis annonsen som er identisk med det organiske treffet gir bedre resultater enn vår spesialtilpassede annonse, er ikke den tilpassede annonsen god nok, og vi må prøve nye varianter.

Når det er samlet inn nok data kan vi evaluere om et skreddersydd budskap fungerer, sammenlignet med teksten i et statisk organisk treff.

Etter å ha testet dette over en lengre periode, ser jeg at selv om CTR % (antall klikk per visning) er lik mellom annonsene, gir en skreddersydd betalt annonse opp til hele 40 høyere konverteringsrate og en reduksjon i kostnad per konvertering på 20 % !

Dette kan indikere at vi faktisk kan tape potensielle salg ved å ikke være synlig på egen merkevare!

Tips til å bruke annonseplassen fornuftig

Bruk den ekstra plassen i søkemotoren til å fortelle søkerne mer om produktene dine.

  1. Sørg for at annonsen din komplimenterer det organiske treffet og skap ytterligere verdi for potensielle kunder. Ikke la budskapet i betalt og gratis treff være det samme.
  2. Fortell om alle tilbud i annonsene. Dette vil ikke være mulig i en organisk tekst.
  3. Test skreddersydde annonser kun mot eksisterende medlemmer
  4. Test mer enn bare annonseteksten. Send også brukerne til forskjellige landingssider og se hvordan dette endrer brukeropplevelsen.

2. Overfør kunnskap til andre kanaler og plattformer

Bruk dataen du samler inn i første punkt og viderefør denne lærdommen til andre kanaler. Budskapet som fungerer best mot de som oppsøker merkevaren din, vil mest sannsynlig være et budskap som kan fungere på Facebook, programmatisk, eller andre plattformer.

Benytt også anledningen til å optimalisere de organiske treffene. Test budskap gjennom annonser og implementer tekstene som fungerer i SEO-arbeidet. Hvis både konverteringsraten og klikkraten øker organisk, oppnår vi høyere rangeringer og bedre resultater fra de fortjente mediene.

Optimaliser også forsiden din basert på landingssidene du tester gjennom AdWords.

  1. Landingssider som konverterer bra bør lenkes til via kategori- og forsiden.
  2. Finn elementer (Feks knapper, sidestruktur og skjema) som er viktige for kjøpshandlinger og legg disse inn på nøkkelsider.
  3. Skal du lage ny forside? Test flere forsideforslag gjennom betalt søk før du går live. Da finner du den optimale forsiden, med håndfast data til å gjøre gode beslutninger.

3. Bedre innsikt i kundereisen

Ved å annonsere på eget brand kan vi innhente mer og bedre data på hvilke kundereiser som resulterer i kjøp. Forbrukeres kjøpsadferd er blitt mer kompleks enn tidligere og vi er nødt til å samle data for å forstå dette handlingsmønsteret. Hvor mange ganger har du ikke gjort research, før du til slutt søker direkte på merkevare og kjøper produktet? Hvilket steg fortjener kreditt? Synligheten vi betalte for under research-fasen, eller det siste klikket på merkevare?

Uten en merkevareannonse vil det bli vanskelig å legge dette puslespillet. Etter Google endret organisk-trafikk til kun ”not set”-verdier, vil du heller ikke forstå hva eller hvor denne brukeren kom fra uten en brand-annonse.

Ved å gå bort i fra å attribuere verdier riktig vil du i lengden ende opp med å tape penger, istedenfor å spare kronene du bruker på annonseringen.

4.    Googles algoritmer forandrer seg

Ikke nok med at du mister verdifull data selv, men det påvirker også algoritmene til Google og andre tredjepartssystemer. Google sin nye attribusjonsmodell, som er ”datadrevet”, tar hensyn til hele kundereisen og attribuerer verdi til leddet som har bidratt mest til at salg. Ved å fjerne merkevareannonseringen, tar du også bort Google sin forståelse av kundereisen, som resulterer i feilattribuering i AdWords. Dette påvirker igjen hvor du legger budsjettene dine og hvor lønnsom annonseringen din blir på langsikt.

5. Hva leter kundene etter?

For enhver bedrift vil det være sentralt å forstå hva kundene deres tenker. I Google søk kan vi hente ut lister eksakt på hvilket søk som ble gjort. Det finnes ingen bedre måte å forstå kunden, enn å vite akkurat hva han/hun søkte på når merkevaren ble nevnt.

Bruk søketerminnsikten til å finne hva både eksisterende og nye kunder leter etter assosiert med merkevaren. Dette kan være viktig inspirasjon til nye blogginnlegg, kundebehandling eller nye produkter som bør selges.

6. Hvem er kunden?

Hvem leter egentlig etter produktene? Finn ut hvilken demografi, interesse, eller tidligere kjennskap søkeren hadde med din merkevare. Når du vet hvem som oppsøker merkevaren din, kan du finne data ikke bare på kunder som kjøper produktene dine direkte, men også potensielt verdifulle målgrupper.

7. Gjør det lettere for potensielle kunder å kjøpe produktene

En betalt annonse i Google har fordelen av å kunne vise telefonnummer og veibeskrivelser til dine fysiske lokasjoner. Dette gjør det mulig for søkerne å konvertere direkte fra annonsene. Ved å lette veien til konvertering for potensielle kunder, oppleves kjøpet som mer brukervennlig. Vi kan også måle disse offline-salgene i AdWords, som gir oss et tall på hvor mange leads annonseringen ga utover de standard måleparamterne som rapporteres på.

8. Analyser data fra andre plattformer

På samme måte som andre plattformer kan hente innsikt fra merkevareannonseringen, kan vi også bevise andre plattformers effekt gjennom annonsene. Dette er spesielt interessant når det kommer til offline kanaler som TV og radio. Ved å måle trafikkendringer på brand-søk kan vi finne en indikasjon på hvor mange som leter etter merkevaren, etter å blitt eksponert for reklame. Ettersom Google sporer hver enkelt bruker som klikker på en annonse, kan vi også analysere om kundemønsteret endret seg i tidsrommet hvor TV-reklamen ble vist og se om dette resulterte i flere salg sammenlignet med tidligere trafikk.

Det er viktig å huske at annonsene kan også brukes til å måle merkevarebevissthet over tid. Ser vi på antall visninger av annonsene, kan vi finne antall søk etter merkevaren år for år.

9. Annonser smartere på merkevare

Hvis du vil spare inn penger ved å kutte annonsering på brand, gjør heller annonseringen smarte. Ekskluder søk hvor brukeren allerede har bestemt seg for å kjøpe produktet eller kunder som allerede er trofaste. Dette kan vi gjøre ved å ekskludere eksisterende kundelister og personer som har vært inne på nettstedet flere ganger tidligere. Det kan også være lurt å legge til negative søkeord som ”min side”, ”kundeservice” og ”log in”, ettersom disse personene har andre intensjoner enn å kjøpe produktet.

10. Unngå at andre stjeler dine posisjoner og betal lite per besøkende

I Google søk kan aktører by på konkurrenters merkevare. Ved å gjøre dette kan konkurrentene stjele trafikk og dine kunder. By på egen merkevare for å sikre at du alltid er synlig og forsikre deg om at konkurrenter ikke ligger over deg i søket.

Kostnadene ved å annonsere på egen merkevare er også ofte svært lave. Dermed vurderes de totale fordelene med å annonsere på merkevaren langt høyere, enn den relativt lille kostnaden det utgjør.

Key takeaways :

  1. Skreddersy og test annonsebudskapene. Dette kan gi opp til 40 % flere salg til 20 % lavere kostnader!
  2. Del kunnskap med andre plattformer. Dette gir bedre rangeringer i organisk søk og øker effekten av andre medier.
  3. Tenk attribusjon og skap bedre resultater på toppnivå ved å by mer strategisk.
  4. For at budgivning og attribusjonsmodellene til Google og tredjepartssystemer skal fungere optimalt, er vi nødt til å vite hele kundereisen.
  5. Forstå hva kunden tenker gjennom søketermrapportering
  6. Forstå hvem kunden er gjennom demografier og interesser. Finn målgruppene som er potensielle kunder i fremtiden.
  7. Ikke bare tenk online, kundene dine kjøper produktene og tjenestene dine også offline. Gjør det lett for kunder å komme i kontakt eller finne butikkene dine.
  8. Bruk merkevareannonsering som analyseverktøy, for å bevise effekt av andre kanaler.
  9. Ikke kutt merkevareannonsering. Gjør heller annonseringen smartere, ved å kun vise annonser mot de som trenger det.
  10. Ikke la konkurrenter stjele kundene dine. Vær alltid synlig til lave kostnader per besøkende.
0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *