fra attribusjon til handling akademiet

Fra attribusjon til handling med Akademiet

Akademiet er en landsdekkende privatskole som har elever på VGS, privatist og nettstudier. Akademiet tar mål av seg å være en av Norges beste og mest fremtidsrettede skoler med fokus på den enkelte elev. Akademiets videregående skoler tilbyr elevene et unikt studietilbud gjennom høyt kvalifiserte lærere, moderne undervisningsformer og gode tekniske hjelpemidler. For studiene privatist og nettstudier skjer over halvparten av de totale søknadene i januar og august. Med andre ord må Akademiet kjøpe annonser fra september til juli for å konvertere trafikk i august.

Viktigheten av å finne hvilke søkeord og kilder som assisterer til denne perioden er derfor stor og svært utfordrende.

Utfordring:

  • Med lange kjøpsprosesser følger det også store utfordringer med å måle resultatene av markedsføringen. Dette skaper spørsmål som: Hvilken effekt har egentlig bannerreklamen vi har betalt for, hvor verdifull er egentlig plattformene vi bruker, eller utnytter vi annonsekronene effektivt? Ikke bare er det en stor utfordring å analysere effektene, med det er også umulig å gjøre handlinger i skala basert på de tidkrevende attribusjonsanalysene som gjøres.
  • Det finnes få attribusjonsverktøy av kvalitet som er rimelig på pris, enkle å bruke, lett tilgjengelig og som ikke låser seg til kun en plattform (for eksempel Google (Google Attribution, eller datadrevet annonsering i AdWords), Facebook, etc). Ved å lage vårt eget verktøy kunne vi gjøre teknologien tilgjengelig, koble flere kilder sammen, gjøre handlinger på dataen på tvers av plattformer og samtidig skreddersy programmet for Akademiet.
  • Som standard bruker flere systemer vi har Last click attribusjon. Vi undervurderer av den grunn flere kanaler som er med i viktige kjøpsbusluntinger.
  • Google Analytics begrenser seg kun til data fra faktiske klikk fra en kilde, og kan ikke attribuere verdi til de som har sett en annonse, for så senere konvertert fra en annen kilde. Analytics har kun et 90 dagers tilbakeblikkvindu, som er svært kort i et attribusjonsperspektiv for en skole.

Fremgangsmetode

Vi lagde et attribusjonsverktøy som var enkelt å bruke, analysere, og skape gode resultater for Akademiet.

attribusjonsprosess Akademiet

Resultater:

Verktøyet vi bygde gjør tidligere utfordringer om til dynamisk analyse og handlinger basert på assistert kjøpsdata. Akademiet kan i dag gjøre viktige investeringer, skreddersy annonsetekster og øke synlighet for viktige assisterende annonseplasser automatisk!

Vi fant ut

  1. Vi får bevist verdien av kilder vi antok hadde en god assistert effekt.
  2. Vi fikk kategorisert hvilke kanaler som konverterer og hvilke kilder som bygger merkevare.
  3. Vi undervurderte mange søkeord og til hvilken tid personer assisterer fra hvert søkeord
  4. Ser flere veier mot et kjøp
  5. Vi kan nå investere smartere i kanaler vi tidligere har undervurdert

Akademiet søketrender

Hvorfor er dette en genial løsning?

  • Attribusjonsverktøyet er automatisert og skalerbart
  • Systemet kan by på kampanjer også utenfor AdWords (Bing, Facebook, Bannerannonsering etc).
  • Attribusjonsrapporten, budgivning og annonsekreasjon kan oppdateres ned til per time
  • Kan appliseres til alle. Alle har behov for attribusjonstankegang
  • Dette er teknologi som er gjort gratis og gjør attribusjon tilgjengelig for alle bedrifter
  • Det beste er at alt er laget slik at oppsettet lett kan kopieres til flere kontoer. Det hele tar 10 minutter å sette opp
  • Vi kan bruke assistert søkedata til å skreddersy budskap til alle digitale kanaler. Vi kan da levere rett budskap, bedre innhold, til personer som ikke engang vet at de vil søke enda
0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *